2012. február 12., vasárnap

Rajzos játék: Számállatok (5 éves kortól)

Ez a játék a számjegyek leírásának tanításában segít, miközben alaposan próbára teszi nemcsak a gyerekek, de a felnőttek kreativitását is.

Feladat: Rajzolj le egy számjegyet! Egészítsd ki úgy, hogy valamilyen állat rajza legyen belőle!

A játékot kezdhetjük úgy, hogy megkérdezzük: "Melyik számot tudod már leírni?" Nem feltétlenül kell sorban haladni, hiszen itt nem a számok értéke a fontos, kizárólag a formája. Ha sikerült lerajzolnia egy számot, akkor kiadhatjuk a feladatot: "Szerinted milyen állatot lehetne csinálni belőle? Rajzoljunk belőle valamit!"

Mielőtt belekezdenénk a játékba, nem árt, ha felkészülünk néhány ötlettel, mert a feladat nem is olyan egyszerű, mint amilyennek elsőre hangzik. Persze van egy-két trükk, amit valószínűleg sokan ismernek még általános iskolából (pl.: a 2-es szám pont úgy néz ki, mint egy hattyú), de ezekhez nem feltétlenül kell ragaszkodni. Sokkal  érdekesebb a dolog, ha új ötleteket találunk ki.

Egyébként itt sem kötelező beskatulyázni egy konkrét kategóriába a rajzolási lehetőségeket: nem feltétlenül kell állatokat rajzolni, ha éppen más ötletünk van. A lényeg, hogy a gyerekünkkel együtt meglássuk a lehetőségeket: az 5-ből remek alma lehet (szárral és levéllel), a 7-esből remek zászló lehet, a 3-ast vagy a 8-ast könnyen kiegészíthetjük hóemberré, stb.

Lehet, hogy az első néhány rajzot magunknak kell elkészítenünk, de egy-két példa után a gyerekek fantáziája is beindul majd. Ezzel a gyakorlattal megtanulhatnak belelátni dolgokat, mintázatokat az előre megszabott, konvencionális jelekbe, miközben egyszerre fejlődik a kreativitásuk és a kézügyességük is.

Ha a rajzok elkészültek és elfogytak az egyjegyű számok, a játék végén még egy feladatot kipróbálhatunk: a kisgyereknek meg kell keresnie a kész állatokban az eredeti számjegyet! Ha megvan, húzza végig rajta az ujját, vagy rajzolja át valamilyen színnel! Gyakorlásként újra megkérdezhetjük tőle, hogy melyik szám mennyit jelent, esetleg kérhetjük azt is, hogy mutassa meg a kezén, melyik mennyit "ér". Ezt azonban nem kötelező minden alkalommal végigcsináltatni, csak amíg még érdekes a kicsi számára.

Készségek: rajzkészség, kreativitás, számjegyek tanulása, számolás
Eszközök: papír és rajzeszközök
Játékosok: egy felnőtt-egy gyerek

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése